Piaté prípravné meditačné cvičenie

 

 

 

Cvičenie v nepredpojatosti

 V piatom mesiaci nech sa žiak pokúsi v sebe vyvinúť také cítenie s ktorým je možné nepredpojaté pristúpiť ku každému novému zážitku a novej skúsenosti. S názormi, klebetami, domnienkami a pod. s ktorými  sa človek stretáva, keď sa ľudia vyslovujú o niečom, čo práve počuli, alebo čo sa prihodilo sa žiak nemá vnútorne zaoberať, ani vytvárať si na základe domnienok pevné stanoviská. Žiak ma práve usilovať o to, aby sa pri každej príležitosti, od každej veci a bytosti dal povedať niečo nového. Každý názor aj s ktorým nesympatizuje, si má vypočuť, neanalyzovať ho, neposudzovať, neodsudzovať, nechať ho len v sebe doznieť. Žiak má ku všetkému pristupovať, ako keby to bolo nové, ako keby nikdy nič nepočul a nezažil. Žiak je napríklad konzervatívny pravičiar a zásadne číta len pravicové noviny, ostatné ho privádzali do zúrivosti. Teraz by mal v pokoji byť schopný si prečítať ako pravicové tak aj  lavicové, komunistické, nacionalistické, katolícke, islamské noviny, bez toho aby sa v ňom zdvihla vlna zúrivosti. Má pokojne zvážiť a nechať pôsobiť na seba všetky protichodne názory a zistí, že v každom názore je kúsok pravdy, že práve len dokopy sa približujú k celistvému obrazu pravdy, ktorá je nezávislá od našich sympatií a nesympatií. Žiak musí byť pripravený v každom okamihu prijať nepredpojaté každú celkom novú skúsenosť a schopný byť celkom znovu prehodnotiť a zmeniť svoje názory. Žiak si napríklad na základe študovania nejakého duchovného smeru, ktorý mu bol sympatický po dlhé roky vybudoval v hlave schému o štruktúre duchovných svetov, vývoji človeka a pod. Roky prijímal zvonku len tie názory ktoré sa mu hodili do systému, ostatne zavrhoval. To je typická situácia. Teraz musí žiak postupovať presne opačne, má prijať všetko čo prichádza zvonka, aj keby to bolo, sebe viac bizarne a jemu nesympatické a má svoje predstavy porovnávať vzhľadom k rôznym protichodným názorom z vonku. Ak zistí, že jeho predstavy ktoré si vybudoval a na ktorých lipne sa rozsypú pod ťarchou nových skutočností, má to v pokoji prijať a vybudovať si nový systém predstáv, ktorý však necháva stále otvorený.  Kto v tomto piatom mesiaci požíva svoju pozornosť k tomu, aby takto rozmýšľal, postrehne, že sa mu do duše vkráda pocit, ako keby priestor okolo neho nadobúdal istú oživenosť, ako keby sa v ňom niečo hýbalo. Tento pocit je mimoriadne jemný. Žiak sa má pokúsiť pozorne uchopiť toto jemné chvenie vo svojom okolí a má ho do seba vťahovať všetkými zmyslami hlavne však očami, ušami, kožou a v menšej miere aj ústami, nosom. Žiak pokračuje aj v predchádzajúcich cvičeniach.                                               

© 2009 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si webové stránky zdarma!Webnode